Ordning?

Okej. Nu ska man komma igång och plugga. Något som är extremt viktigt när man har mycket plugg är att man har koll på alla sina papper. Sortering är A och O.

Här kommer lite tips på hur du kan hålla koll på skolarbetet.


Photobucket

Filofax

En filofax använder du till att skriva upp alla viktiga händelser och deadlines. Om du har ett arbete som ska lämnas in kan du skriva upp det i filofaxen. Ännu bättre blir det om du också planerar din tid, speciellt om du är en tidsoptimist som jag. Även om du inte kan hålla dig exakt till tiderna kan det hjälpa dig att komma igång om du har planerat in en ruta med tid du du ska plugga.

Skrivblock

Ett skrivblock är bra att ha med sig överallt. Du kan använda samma skrivblock för olika ämnen om du har olika mappar eller pärmar att sortera in det i senare. På det sättet sparar du både tid och din väska blir betydligt lättare.. 

Mappar

En mapp är superbra om du håller på med ett större arbete under en kortare period. T.ex. om du håller på och skriver en uppsats och har en hel del olika källor - tidningsutdrag, bilder m.m. Varje källa kan då sorteras in i ett fack och på så sätt kan du hålla samman hela arbetet. 

Pärmar

Pärmar passar bättre för att ha koll på sånt man får i en kurs. T.ex. ha en pärm för matte och en pärm för svenskan. Det som gör pärmar bättre än mappar i det här läget är att du antagligen kommer vilja sätta in rätt så mycket material, och det kan bli bökigt om du ska få in det i en plastmapp.

Pennor

Obviously. 

Märkningslappar

Det här är jättebra om du läser en bok för skolan. Men sådana här små lappar kan du markera var i boken olika händelser infaller eller olika mönster. Om du t.ex läser Therese Raquin kan du markera alla sidor där Layrants bett nämns.

Ju mer ordning man har, desto mindre stress blir det när du ska göra ett arbete. Otaliga gånger har jag skjutit upp saker till sista minuten, bara för att inse att jag tappar bort mitt häfte eller inte har kvar mina anteckningar. Några veckor senare när jag städar inser jag att de bara låg begravda under en hög med papper...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0