Sminkguide 2




Här kommer en fortsättning på min sminkguide! Vi har gått igenom det viktigaste en så länge, här kommer en fortsättning på hur man kan lägga en bra grund.

Photobucket


Concealer


Concealers är till för att dölja finnar, mörka ringar under ögonen och andra imperfektioner. jag har valt två som favoriter, en är Stilas Oil-Free concealer som är lätt och flytande och den andra är Make-Up Stores kakfoundation. 

En flytande foundation kan vara bra under ögonen då man förhindrar att den lägger sig i veck. Självklart fungerar den för att tcäka över finnar också. Den kan vara att föredra då den ger ett väldigt naturligt resultat även om man är ovan med concealer. 

En kakfoundation känns ungefär som ett cerat i formen. Bäst är det om man använder en pensel, då kan man också lätt blanda olika färger från paletten. Den röda tonen fungerar bäst om man blandar ut den med vatten, eller med Stila concealern och lägga under ögonen då det rosa neutraliserar mörka ringar. Genom att blanda ut den får du en mjukare konsistens. Den gröna och beiga kan användas omväxlande för att dölja finnar då en grön ton kan dämpa det röda. 

Man applicerar lättast genom att dutta på den, inte genom att smeta ut den. Ta lite concealer och tryck den upprepade gångner mot finnen eller vad du nu vill dölja. Jämna sedan ut lite runt kanterna. För ett mer hållbart resultat kan du ta lite puder och dutta på efteråt.

Puder

Puder anävänder man för att ge ett mattare intryck samt för att fixera underlaget. Eftersom både foundations och conealers är rätt så "fuktiga" absoberar de pudret vilket gör att det sitter bättre på hyn. Mitt favoritpuder är Guerlains puder efterom det inte är fullt så "torrt" utan ganska krämigt. det gör att resultatet inte blir så "stelt" fast man ändå fixerar underlaget och får ett täckande resultat. Jag använder inte puder dagligen, utan oftast när jag ska på fest eller om min hy har en riktigt dålig dag. Dior har annars ett bra löspuder som fixerar utan att ge färg och ger ett silkeslent resultat. jag har det inte personligen, men har provat det flera gånger och kan varmt rekommendera det. 

Solpuder

Även när det kommer till solpuder föredrar jag Guerlain. Deras solpuder ger en fin, naturlig nyans som inte är för glittrig och sitter bra hela dagen. När du applicerar solpuder, tänk på att använda det över hela ansiktet där du naturligt blir solbränd alltså, näsbenet, kinderna, hakan och pannan. Dra också gärna ner på halsen och nyckelbenen för ett mer naturligt resultat och för att undvika fjortislooken.

Rouge

Rouge anävnder man för att ge ett rosigare intryck. Pluta med läpparna och dra rouget i runda rörelser på kindens "kulle". Man gör bäst i att applicera sitt rouge efter att man satt på solpuder. 

Kommentera gärna om ni har några frågor eller egna tips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0